• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69354
+
-

وام برای کشت جایگزین در حاشیه دریاچه ارومیه

با موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی وام‌های کم‌بهره برای کاشت زعفران، پسته و گل‌محمدی پرداخت می‌شود

کشاورزی
وام برای کشت جایگزین در حاشیه دریاچه ارومیه

اشرف شفیعی | تبریز - خبرنگار :


از چند سال قبل ممنوعیت کشت محصولات پر‌مصرف مانند هندوانه، گوجه‌فرنگی و صیفی در اطراف دریاچه ارومیه با جدیت دنبال می‌شود؛ همچنین پر‌کردن چاه‌های غیرمجاز و روش‌های قهری هم ادامه دارد. این در حالی است که ممنوعیت کشت این محصولات موجب اعتراض کشاورزان و باغداران شده و آنان برای جایگزین کردن کشت، توان مالی لازم را هم ندارند.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی که نایب‌رئیس فراکسیون دریاچه ارومیه را هم برعهده ‌دارد،‌ درباره تحقیقاتی که از سوی فراکسیون دریاچه ارومیه برای کشت جایگزین در اطراف دریاچه ارومیه صورت گرفته است، گفت: ‌نظر نمایندگان مجلس به‌ویژه فراکسیون این بوده که نمی‌توان تنها کشاورزان و باغداران را مجبور به تغییر الگوی کشت کرد. بلکه باید برای آن‌ها کشت محصولات جایگزین با سود مناسب را هم در نظر گرفت.

بر این اساس کشت 3 محصول پسته، زعفران و گل‌محمدی که محصولاتی با ارزش‌دهی بالا و کم‌مصرف آبی هستند، پیشنهاد شده است.  «شهاب‌الدین بی‌مقدار» با بیان این‌که کشت و نگهداری این گیاهان ضمن نیاز به آموزش‌های اولیه، هزینه‌های زیادی هم دارد، اظهار کرد: در مذاکراتی که با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی شده و با موافقت این وزارتخانه وام‌های کم‌بهره برای کاشت جایگزین در حاشیه دریاچه ارومیه پرداخت می‌شود.

در هفته‌های اخیر مذاکراتی شده و در روزهای پیش رو نیز جلساتی خواهیم داشت تا این وام‌ها همانند وام‌های کم بهره دیگر سریعاً پرداخت شود؛ البته نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم هم هست که این مهم هم با همکاری کارشناسان جهاد سازندگی و مروجین انجام می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید